Ben jij een maandagmiddagstopper?

Ken je dat? Op zondagavond zeg je tegen jezelf: ‘en nu is het klaar, morgen ga ik er weer tegenaan’.
Maandagochtend eet je een half bakje yoghurt met een halve aardbei, je pakt twee droge crackers en een appel en hup, daar ga je naar werk.

Op het werk houd je de app nog even bij. Hoeveel yoghurt was het eigenlijk? Was het wel echt magere yoghurt? Maakt niet uit, je doet gewoon 100 gr. zero points, hoef je toch niet op te schrijven. Die halve aardbei ook niet.

Lekker bezig.

De twee crackers die je voor de lunch had bedacht, heb je om half 11 al soldaat gemaakt omdat je gierde van de honger. En nu? Buiten de appel heb je niets meer bij je.

Verslagen loop je naar de kantine en neemt de maandagspecial. Hoeveel punten het is, mag Joost weten.

Je was vergeten dat Marjan van marketing jarig is en op ijs trakteert. Weet je, laat maar, morgen ga ik wel weer goed mijn best doen. Vandaag is toch al verpest. Dus je neemt het ijsje met beide handen aan.

De dinsdag erop is eigenlijk net zo’n dag als maandag en voor je het weet is het weer zondag.

Herkenbaar? Of iets dergelijks? Hoe doorbreek je dit nou?

  1. Maak vooraf een goede planning
    Om zomaar op de bonnefooi te gaan starten, zonder een goede planning, is vragen om afhaken. Maak een planning, weet wat je de hele dag cq week gaat eten en zorg ervoor dat je dat je alle ingrediënten in huis hebt.
  2. Eet voldoende
    Je wilt afvallen, ik snap het. De tijd zit je op je hielen, dus je wilt zo snel mogelijk van je overtollige kilo’s af. Je helpt jezelf niet door heel weinig te gaan eten. Het staat je proces eigenlijk enorm in de weg. Je hebt kans dat je dan ook weer heel snel afhaakt omdat je honger krijgt. Niet handig. Voed jezelf met gezonde producten: veeeeel groente! Groenten zorgen voor een volle maag en dat voelt goed. Maar zorg er ook voor dat je de juiste koolhydraten eet (vezels vullen!) en genoeg goede vetten. Eet eiwitten, fijn zero points, maar houd wel in de gaten dat ook zero points calorieën bevatten, dus houd het binnen de perken.
  3. Houd je doel in het vizier
    Het is wetenschappelijk bewezen dat de meeste mensen liever een kleine beloning op korte termijn willen ontvangen dan een grote op lange. Terwijl je veel meer hebt aan die grote op lange termijn. Hoe gek is dat? Dus je kiest liever voor een Snickers/Mars/Wijntje/Pizza/Zak chips* (*vul in wat van toepassing op jou is) als beloning op de korte termijn dan het behalen van je doel op de lange termijn. Bijzonder hè, als je er goed over nadenkt. Dus, pak je boekje er maar weer eens bij. Waarom wilde je ook alweer afvallen (je beloning)? Helpt het om iedere keer van je pad af te stappen? Houd je doel voor ogen. Soms zie je het even niet zo scherp en denk je dat je die kleine beloning best mag. En dat mag ook best, maar niet te vaak en gewoon goed ingepland.
  4. Wees creatief
    Waarom mensen ook afhaken, is als ze iets eten waarvan ze de punten niet weten. Je eet bij iemand anders/de kantine/in een restaurant. Pffff, die punten weet ik niet hoor. Laat maar zitten. Morgen weer een nieuwe dag. En dat koekje van vanavond kan er dan ook nog wel bij.
    De tip? Maak een foto van wat je gaat eten en ga thuis eens kijken of je kunt nagaan wat er op je bord lag. Schat de punten en zet ze in de app (druk op het plusje en ga naar snel toevoegen; je hoeft alleen de geschatte punten en een naam in te geven, done). Misschien zit je ernaast, maar dat maakt even niet uit. Het gaat erom dat je het er niet bij laat zitten. Ga door met de app invullen. Dit houd je scherp.
  5. Just do it!
    Maak er een gewoonte van om alles wat je eet in de app te noteren. Meteen. Als je het niet meteen doet, heb je er kans van dat je het vergeet en erger nog, dat je het laat verslappen. Het is ook bewezen dat mensen die alles noteren, beter bij de les zijn en sneller afvallen. Dat je het even weet.
    Doe het gewoon. Moet jij eens kijken wat een verschil je bij jezelf teweeg brengt!