Hoe zit dat bij jou? Is de zak chips ook plotseling leeg, zonder dat je in de gaten had dat de bodem al in zicht was? Heb je de zak winegums aan het eind van je autorit ook helemaal soldaat gemaakt? Is één koekje tijdens de koffie het startsein tot één pak koekjes?

En dan? Noteer je alles in de app, of denk je: ‘euh…. dit was niet de bedoeling, zand erover, als ik het niet noteer hoef ik je me er a) niet voor te schamen b) lijkt het niet te zijn gebeurd c) komt mijn puntentotaal toch nog goed in de app uit’.

Hoe krijg je dat achteloze geknabbel nou eens en voor altijd onder controle?

TIP 1:
Schrijf het liefst van tevoren op wat je wilt eten en drinken. Als je ziet hoeveel SmartPoints waarden koekjes, chips, winegums of Cola bevatten, laat je ze misschien toch liever staan.

Tip 2:
Noteer ALLES in de app of schrijf alles wat je gegeten hebt op. Ook al past het niet in je planning, wil je het liefst vergeten dat je de dingen gegeten hebt die je niet met jezelf hebt afgesproken. Doe het toch. Bekijk daarna je dagboek eens goed en denk erover na waarom je gegeten hebt. Had je honger? Dan moet je tijdens de maaltijden ervoor zorgen dat je genoeg gezonde voedingsmiddelen binnenkrijgt die verzadigen. Neem bijvoorbeeld een salade of een extra portie groente. Deze vullen en bevatten 0 SmartPoints waarden.

Als je altijd chocolade bij de lunch eet terwijl je eigenlijk al voldaan bent, als je een glas bier of rode wijn drinkt om het weekend in te luiden of als je uit frustratie, stress of verveling eet, dan vallen deze allemaal onder slechte gewoonten.

Tip 3:
Het veranderen van slechte gewoonten kost tijd! Probeer je te focussen op kleine stapjes. Als je altijd chips uit de zak eet tijdens het tv kijken, doe dan de chips in een bakje en spreek met jezelf af dat je niet meer dan dat bakje eet (of probeer eens de chips zakjes bij mij uit de winkel, ideaal). Leg iets anders dan winegums in de auto om op te knagen, ga een stuk wandelen, schrijf in een journal of bel met iemand als je gefrustreerd bent. Probeer een strategie te bedenken dat goed bij jou past.

Onder het mom van ‘voorkomen is beter dan genezen’ ga je op zoek naar alternatieven die minder SmartPoints waarden bevatten en probeer je goede strategieën te ontwikkelen.

Blik op SmartPoints waarden
We hebben hieronder de SmartPoints waarden van een aantal populaire snoepjes op een rijtje gezet. Je ziet dat 1 klein snoepje al een flinke hap uit je dagtotaal kan nemen! Denk hieraan de volgende keer dat je in de verleiding komt. En voordat je nu denkt: ‘o, dat zijn weinig puntjes?’ Wie eet er maar 3 dropjes of 4 winegums??? De punten lopen snel op hoor!

Snoepgoed SP waarde
Chocolade, puur/wit/melk, 1 stukje (15 g) 4
Zuurtje, 1 stuk (5g) 1
Drop, zoet of zout, 3 stuks (12 g) 2
Spekje, 1 stuk (6 g) 1
Winegum, 4 stuks (20 g) 3
Nougat, 1 portie (10 g) 2
Candybar, mini, 2 repen (30 g) 7

Wat zijn jouw Smart Points vriendelijke alternatieven? Laat ze hier weten en inspireer anderen!

Bron: WW website