De verlengde weekendvierder

Duurt jouw weekend ook vier dagen?

Ken je (ben je ) het type dat de hele week superstrak alles op de app invoert; telt, weegt, alles afslaat, ultra vroeg naar bed gaat, liters water drinkt (geen alcohol natuurlijk) en streng in de leer is?

Totdat: de donderdagavond verschijnt. Donderdag is praktisch weekend. Toch? De hele week streng, dus dan kan het vieren nu beginnen. Trek maar open die fles wijn, schenk maar in die aperol, of haal de kurk van dat speciale biertje!

Op zich ben ik een voorstander van een cheatmeal of misschien zelfs een cheatdagje. Een keertje een dagje even de boel de boel laten, iets snoepen, iets eten wat niet hoog op de Weight Watchers aanbevelingslijst staat, kan echt geen kwaad. Misschien is het zelfs wel eens goed voor je. En een weekend is meestal een mooie gelegenheid, maar is heus niet noodzakelijk.

Maar wat als je cheatmeal of cheatdag zich langzaamaan verlengt tot vier dagen de boel de boel laten, snaaien, snacken, grazen, drinken en de app negeren?

Meestal sluipt deze gewoonte er in. Eerst probeer een hoe je lichaam reageert op een keertje lekker snoepen of snacken. Als dat geen slechte reactie geeft, ga je dat vaker doen. Het heeft toch geen consequenties, dus yassss, doen!!!! De cheatmeal wordt een cheatdag, de cheatdag worden er twee en voor je het weet zijn het er drie of vier. Waarna je je op maandag weer keihard in het zweet moet werken om de aangegeten punten eraf te krijgen. En eerlijk, vaak lukt je dat niet in een week. En dan: frustratie. En voor je het weet is het weer donderdag en begint de cyclus opnieuw.

Stop! Herprogrammeer jezelf, want deze gewoonte gaat je niet helpen. Hierbij een paar tips om te leuk te hebben en leuk te houden!

  1. Verander je houding
    Hoe kijk je aan tegen het afvalproces? Zie jij het als een kortstondige verandering in je eetpatroon? Ben je van plan om, nadat je op gewicht bent, weer te gaan eten zoals je vroeger deed? Zie je het als iets tijdelijks?
    Vind je jezelf vaak zielig en vind je zeker dat je die reep chocola, zak chips, die extra schep pasta, dat extra wijntje (* vul in wat voor jou van toepassing is) verdiend hebt? Grote kans dat je het proces vaker als een grote worsteling ziet, dan het werken aan een gezonde levensstijl. Deze instelling gaat je niet helpen helaas.
    Verander je houding van die van een martelaar naar die van een genieter. Geniet van je nieuwe gezonde levensstijl. Je hoeft niet te lijnen, te diëten, op een houtje te bijten (lees halve wortel), af te zien. Je kunt ontzettend genieten met het maken van de juiste keuzes. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Dan hoef je door de week niet af te zien en heb je in het weekend ook niet het gevoel dat je wat moet inhalen.
  2. Blijf binnen je budget
    Je hebt bij het aanmelden een budget gekregen met een dagtotaal en een weekextra. Dat weekextra is er voor bedoeld om het leuk te houden. Je hoeft niet af te zien, als je de juiste keuzes maakt. Maar je kunt er donder op zeggen dat als je weekend op donderdag begint dat je je budget er binnen no-time doorheen hebt gejaagd. En dan heb je heerlijk genoten, met als resultaat: verder van je doel af, frustratie en als je de moed nog niet helemaal verloren hebt, komt er weer een week van afzien (want compensatiegedrag) waardoor het weekend hoogstwaarschijnlijk weer net zo wordt als het vorige. Wie wil er nou dagen afzien?
    Zorg er voor dat je door de week heen binnen je budget blijft. Kijk wat je kunt overhouden voor je extraatjes en zet het in. En op is op! Als je op een dag slimme zero points keuzes maakt, kun je maximaal 4 SmartPoints per dag overhevelen naar de volgende dag. Op deze manier kun je nog wat extra’s inzetten. Wees creatief!
  3. Maak een weekendritme
    Door de week lukt het meestal wel om je aan de richtlijnen van Weight Watchers te houden. Je zit hoogstwaarschijnlijk in een strak ritme van kinderen, werk, school. De weekenden zijn er om los te laten. Even ontspannen, eventueel met het gezin/familie/vrienden vaker om de tafel. En dan is meestal ook het ritme uit je dagen. Waarschijnlijk eet je op andere tijden, is het lastiger om het ontbijt en de lunch klaar te maken zoals je gewend bent, omdat je niet alleen bent. Probeer ook tijdens het weekend vaste gezonde ritmes in te passen. Is elke dag een wit afbakbroodje in het weekend ‘gezelliger’ dan je gezonde boterham, of kun je het beperken tot 1 dag (of misschien zelfs helemaal niet). Is eten voor jou ontspanning? Goed om eens te overdenken.
  4. Voer de ‘of, of, of’ regel in
    Is het altijd nodig om alles te willen? Ga eens na of je in een restaurant kunt kiezen voor de ‘of, of, of’ regel in plaats van ‘en, en, en’. Je hoeft niet perse een voorgerecht, hoofdgerecht en toetje te nemen toch? Je kunt ook kiezen voor een lekker hoofdgerecht en het voorgerecht en toetje overslaan. Neem een lekker kopje koffie of thee als nagerecht en je hebt ook heerlijk genoten. Moet je echt al het vlees dat op de barbecue is klaargemaakt opeten? Of kun je een keuze maken. Ga eens na hoe vaak je de ‘of, of, of’ regel kunt toepassen in het weekend.Heb jij ook tips? Laat ze achter bij de comments!