Laat me eerst even enkele van de gevolgen van onregelmatige werktijden op een rijtje zetten:

• Minder regelmaat in je dagelijkse leven

Bij een regelmatig rooster zit een regelmatige structuur en een beperkt aantal wisselingen in werk- en rusttijden. De werknemer kan zich makkelijker aanpassen aan de verschillende soorten diensten/begin- en eindtijden. Het aanpassen aan onregelmatige diensten is een stuk lastiger.

• Het bio-ritme wordt verstoord

Vooral bij nachtdiensten. Maar er is ook sprake van een verstoring wanneer je laat in de avond of vroeg in de ochtend moet werken.

• Er zijn gezondheidsrisico’s aanverbonden

Regelmatig minder dan acht uur per dag slapen brengt gezondheidsrisico’s met zich mee. Datzelfde geldt voor regelmatig slapen op ongunstige tijdstippen (dus buiten de normale uren tussen 23.00 uur en 8.00 uur), omdat dan slaap van lagere kwaliteit is.

• Strikte organisatie in huishoudelijke en gezinstaken

Door onregelmatige diensten zal er een strakke planning in de dagelijkse huishoudelijke en gezinstaken moeten zijn. Deze vinden voor een belangrijk deel gedwongen overdag en doordeweeks plaats, als gevolg van de openingstijden van winkels, scholen, postkantoren e.d.

• Minder mogelijkheden tot avond- en weekendrecreatie

Het sociale leven is in onze samenleving sterk op de avond en het weekend gericht. Vrijetijdsbesteding, sport, cursussen, vergaderingen e.d. spelen zich vooral in de avonduren en in het weekend af. Met onregelmatige diensten is dit moeilijker te combineren waardoor je, als je onregelmatig werkt, minder vaak bij gezellige gelegenheden aanwezig kunt zijn.

• Vermoeidheid is een vaak terugkerende opmerking van mensen die onregelmatig werken

Omdat je dan niet kunt slapen, moet je op een andere manier fit en alert worden. Een kopje koffie wil nog wel eens helpen, maar het is natuurlijk geen wondermiddel. Het eerste kopje geeft voor even een gewenst effect, en het tweede ook, maar je kunt niet blijven drinken. Dat heeft geen zin, en het kan zelfs averechts gaan werken. Dus vaak worden tussendoortjes gebruikt om weer meer energie te krijgen. De meeste tussendoortjes zijn echter te groot om je een langere tijd energie te geven. Je lichaam moet extra hard werken om ze te verteren, en dat kost energie. Bovendien bevatten tussendoortjes veel suiker, waardoor ze je bloedsuikerspiegel laten schommelen. En dat is ook niet prettig want dat kan je behoorlijk uit je concentratie halen.
Als je overdag moe bent, dan heb je geen eten nodig, maar rust. Voldoende en in de mate van het mogelijke – ondanks het onregelmatige werkschema – regelmatig slapen, blijft de beste remedie.

Energie-tips:

• Eventjes de tijd nemen om te ontspannen. Adem daarbij diep in, en laat al je spieren en je gedachtes aan het werk even los. Twee minuten is al voldoende om op deze manier nieuwe energie op te doen.

• Maak een wandelingetje als je dat prettiger vindt. Hierbij ontspan je ook je spieren, en door het lopen krijg je vanzelf extra zuurstof binnen.

• Grijp dus niet te snel naar iets lekkers als je even een verzetje nodig hebt. Er zijn andere en meer doeltreffende methoden die je kunnen helpen. Bovendien zijn deze manieren veel beter als je aan het lijnen bent.

• Als je dan toch graag iets wilt eten dan neem dan een maaltijd of tussendoortje met veel voedingsvezels.

Nieuw onderzoek laat nu zien dat voedingsvezels werken tegen vermoeidheid: “Het eten van een vezelrijk ontbijt geeft mensen meer energie en een verbeterde darmfunctie“, aldus onderzoekers van de Universiteit van Cardiff.

” De aanbevolen hoeveelheid slaap per nacht voor volwassenen is niet voor niets gesteld op acht uur. Het zorgt voor een uitgerust gevoel, zodat men met voldoende energie een nieuwe dag tegemoet kan gaan. Dat slaap ook zoveel invloed kan hebben op de lichaamsomvang en de bloedsuikerspiegel, zal de meeste mensen hopelijk niet ontgaan. Want wat is nu een fijnere manier van op de lijn letten dan een uurtje langer in bed blijven liggen? Al slapend slank en gezond blijven kost niet veel moeite en dat is precies waar de mens op naar opzoek is.”

Hoe gaat het afslanken in combinatie met deze onregelmatige diensten?

• Niet zo goed, ik eet op de meeste bizarre tijden
• Het gaat goed, mijn dag is gewoon omgedraaid vergeleken met iemand die van 9-5 werkt
• Ik heb moeite om alles te plannen
• Ik heb op hele rare tijden honger, omdat mijn dagen er altijd anders uitzien

Plannen is een belangrijk aspect in het behalen van goede afslankresultaten. Het Weight Watchers programma kent 8 succesgewoonten. Een belangrijke succesgewoonte is plannen. Voor mensen die te maken hebben met wisselende diensten zal het moeilijker zijn een goede structuur te vinden dan mensen die een baan van 9-5 hebben. Wat kan er aan bijdragen om bij wisselende diensten toch de controle te behouden over je eetpatroon: Weekplanners invullen, 1x in de week boodschappen doen etc.).

Extra tips:

• Neem je eigen producten van thuis mee, in de kantine krijg je vaak gerechten die een veel hogere ProPoints® waarde bevatten dan wanneer je je eigen broodmaaltijd of een restje van een avondmaaltijd meeneemt.

• Indien het werk het toelaat, zorg dan dat je altijd kleine basisvoorraad hebt staan, van komkommers tot tonijn in blik, crackers en fruit.

• Als je in de nacht thuis komt van je werk, neem dan geen complete maaltijd meer. Na even wat gezeten te hebben ga je meestal toch naar bed of televisie kijken. Maar veel actie zal er niet meer ondernomen worden. Als je honger hebt kies dan eerder voor wat magere yoghurt met fruit, of wat brood. De volgende dag kun je beter een goed stevig ontbijt eten omdat dit de brandstof is die zorgt dat je motor draaiende blijft.

Op zich maakt het niet zoveel uit, op welk tijdstip je eet, als je maar voldoende eet en het ProPoints® dagtotaal gerespecteerd wordt. Voor mensen die te maken hebben met wisselende diensten zal het moeilijker zijn een goede structuur te vinden dan mensen die een baan van 9-5 hebben. Door de juiste keuzes te maken en de week goed in te plannen zal het afslanken in combinatie met onregelmatige diensten een stuk soepeler verlopen.

(Weight Watchers)