Help! Ik eet te weinig en val niet af!

Ik hoor vaak tijdens het weegmoment de vraag: ‘ik ben niet afgevallen, kan het zijn dat ik te weinig eet?’

Hmmmm. Waar dat verhaal vandaan komt, weet ik eigenlijk niet zo goed. Feit is, dat je in normale gevallen afvalt door een negatieve energiebalans. Als je minder eet dan dat je verbruikt, val je af (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Dus wat kan er dan aan de hand zijn? Ik geef je wat tips om over na te denken.

Zero Points

Hoe ga je om met de Zero Points voedingsmiddelen? Ik merk vaak dat mensen denken dat de Zero Points voedingsmiddelen omschreven worden als producten die ONBEPERKT gegeten kunnen worden. Euh…. nou nee hoor. Nergens in de boeken staat dat je ze onbeperkt kan eten. Zoals ik altijd in de cursus zeg: het is geen ‘all you can eat zero points buffet’. Zero Points wil niet zeggen dat er geen calorieën in de voedingsmiddelen zitten en dat je ongebreideld elke dag 500 gr zalm kan opeten. Ga ook niet 500 gr. Griekse yoghurt eten (als dat al lukt) omdat het ‘gratis’ is. Gebruik de Zero Points verstandig, dwz eet totdat je aangenaam verzadigd bent. Ken je je verzadigingspunt (nog) niet? Kijk dan in de app wat Weight Watchers als een portie ziet. Als je naar beneden scrollt in de app, zie je het aantal ml en grammen voor een portie. Zo leer je goed omgaan met de Zero Points voedingsmiddelen en daarmee ook met je verzadigingsgevoel.  Het is dus niet nodig om te zeggen dat het Flex programma niet werkt, kijk eens kritisch hoe je de Zero Points gebruikt.

Noteren, noteren,  noteren

Ik verbaas me er nog steeds over dat er mensen zijn die zich er over verbazen dat ze niet afvallen, maar niets noteren, hetzij in de app, hetzij op een weekplanner of dagboekje. Als je onzeker bent over waar het aan ligt wanneer je niet afvalt, moet je zaken gaan elimineren. Begin bij het begin: krijg duidelijk wat je eet, hoeveel je eet en wanneer je eet. De hele dag en niet alleen tijdens de drie belangrijke eetmomenten. Ik weet het, het kost tijd, het is gedoe en soms is het lastig. Maarrrrr, je bent duidelijk gefrustreerd en je wilt iets. Dus door jezelf ertoe te zetten, zorg je ervoor dat je precies weet waar je aan toe bent. Probeer het eens en echt, negen van de tien keer helpt het! En dat is toch wat je wilt?

Aandacht

In hoeverre eet je met aandacht? Ken je dat, je bent druk in de weer om het eten van de kinderen klaar te maken en af te ruimen en voor je het weet heb je de overgebleven korstjes van het brood al in je mond zitten. Of het stukje worst dat je wordt aangeboden bij de slager. Het nieuwste yoghurtdrankje bij de supermarkt. Het ieniemienie koekje bij de koffie in het restaurant. Het ene (?) dropje uit de pot op kantoor. Het halve rolletje pepermunt dat nog in de auto lag. Die extra patatjes als je al klaar bent met eten maar voordat er is afgeruimd en die krengen nog op tafel staan. Moet ik doorgaan of snap je wat ik bedoel? Zet jij deze punten in de app, of vergeet je ze te noteren omdat het zo gedachteloos naar binnen gaat? Ga eens na hoeveel extra punten dit kunnen zijn. Soms schrik je ervan.

Gezond?

Je leest veel over voeding en doet er alles aan om gezond te eten. Je zorgt ervoor dat er dagelijks voldoende groente en fruit op je bord ligt. Je eet voldoende ‘goede’ vetten in de vorm van avocado’s en noten. Verder eet je door je yoghurt voldoende pitten en zaden. Superfoods zijn van essentieel belang voor je.

En natuurlijk is bovenstaande allemaal goed voor je. Realiseer je dat ook in gezonde vetten behoorlijk wat calorieën en punten schuil gaan. Het is inderdaad belangrijk dat je voldoende plantaardige vetten eet (in ieder geval 2 kl per dag). Ondanks dat een avocado inderdaad de juiste vetten bevat, kost het veel punten, eet het dus niet te vaak en neem niet een hele! Weeg het af en zet het aantal grammen in de app. Hetzelfde geldt voor noten. Drie walnoten (18 gr) kost je al gauw 4 punten. Ik hoor ook vaak dat mensen ’s avonds een handje noten nemen. Hoe groot is dat ‘handje’? Heb je ze afgewogen? Vijf gram is 1 kl en is 1 SP.

Hoeveel fruit eet je? Supergezond, maar buiten vezels, vitaminen en mineralen bevat fruit ook suiker. De ene vrucht is meer dan de ander, maar toch. Kijk eens goed naar hoeveel fruit je per dag eet. Nogmaals, ondanks dat dit voedingsmiddel in de categorie Zero Points valt, moet je er toch wijs mee omgaan. Enne fruit eet je en als je het gaat drinken, kost het je punten. Niet eigenwijs zijn en je eigen regels maken. Gewoon tellen die hap!

Variatie

Waar gaan je punten aan op? Gaan je punten op? Eet je gevarieerd of eet je elke dag hetzelfde? Eet je voldoende koolhydraten, eiwitten en vetten? Eet je voldoende volkoren producten? Hoeveel snoep je? Echt, ik ben de laatste die zal zeggen dat je niet moet snoepen en/of snacken. Maar, zorg er eerst voor dat je de punten goed hebt besteed aan je koolhydraten, vetten en eiwitten. Het gaat om het maken van gezonde keuzes met hier en daar een balansmoment om het leuk te houden en niet andersom!

Denken, denken, denken

Ook zo’n ding: je gedachten, je overtuigingen. Die kunnen je behoorlijk in de weg zitten. Je moet eens weten hoeveel mensen tegen me zeggen: ‘ik blijf altijd op zusenzo gewicht hangen; ik kom daar nooit onder, dus nu ook niet hoor, moet je maar opletten’. En tja, dan gebeurt het ook, ze blijven hangen. Als ik vraag of ze dat idee los willen laten en gewoon eens willen kijken wat er gebeurt, dan blijven ze niet hangen. Serieus.
Als je denkt: ‘ik kan dat toch niet’; ‘het is me nog nooit gelukt, dus waarom nu wel’, ‘mijn lichaam kan niet afvallen’ of wat voor niet-helpende gedachte je zelf nog kan verzinnen, dan zal het je ook niet gaan lukken. Denk positief, mislukken kan altijd nog :-).