Tips van succesvolle afslankers!

Hoe komt het nou dat de één wel en de ander het gewicht niet blijvend verliest? Blijvend afvallen is best lastig. Als je weer terugvalt in je oude patroon, kun je er donder op zeggen dat de kilo’s er ongemerkt weer bijkomen. Dus wat is nou de beste strategie? Als je de verhalen leest van mannen en vrouwen die blijvend de kilo’s hebben verloren, zijn er een hoop overeenkomsten. Ik zet ze voor je op een rijtje:

  1. Maak van gezond eten en bewegen je dagelijkse gewoonte. Het moet net zo verankerd zijn in je leven als tandenpoetsen, om maar eens iets te noemen. Of zoals ik altijd zeg: maak er je hobby van. Maak het leuk!
  2. Houd je porties in de gaten, waar je ook eet en wanneer je ook eet.
  3. Houd bij wat je eet. In een app, in een dagboek of op een ander lijstje. Niet in je hoofd, want dat vergeet je. Noteren!!
  4. Zorg ervoor dat je verantwoordelijkheid neemt. Check je kleding. Houd 1x per week de weegschaal in de gaten. Zie problemen onder ogen en laat iemand of iets je motiveren.
  5. DRINK! En daarmee bedoel ik caloriearme dranken. Zorg voor je 8 glazen per dag.
  6. Weet van te voren wat je gaat eten en wat je tussendoortjes zijn. Plannen!
  7. Kook zoveel mogelijk thuis en kook zonder toegevoegde pakjes en zakjes. Zo natuurlijk mogelijk.
  8. Zorg dat sporten of extra beweging hoog op je ‘to do’ lijst staat!
  9. Stel jezelf een maximum gewichtgrens voor. Tot daar en niet verder.
  10. Eet regelmatig. Honger jezelf niet uit. Let op dat je op tijd eet om niet in de snackattack valkuil te vallen.
  11. Heb je een snack of voedingsproduct dat je niet kunt laten staan of heel erg naar verlangt maar dat echt niet goed voor is? Zoek een gezonde vervanging en geniet ervan.
  12. Ontzeg je zelf niets. Genieten moet. Misschien niet elke dag die zak M&M’s, maar een paar elke week?
  13. GEEF NOOIT OP!!