Waarom moet je punten rekenen voor vruchtensap?

Oké, fruitsap uit de supermarkt zitten vol suikers. Dat wisten wel natuurlijk wel. Maar sta je er wel eens bij stil dat verse sinaasappelsap en een smoothie niet echt veel goed voor je doen als je een caloriebeperkend voedingspatroon volgt?

Een veel gestelde vraag bij mij op de cursus: waarom kost het eten van een sinaasappel me geen punten en moet ik voor mijn hele kleine ieniemienie glas sinaasappelsap al snel 3 punten of zelfs meer  rekenen? En een smoothie is toch supergezond?

Fruit is zeker gezond! Geen twijfel! Ik raad je ook zeker aan om twee stuks per dag te eten. In een smoothie daarentegen zitten vaak toch wel 4 tot 6 stukken fruit verwerkt. En zeg eens eerlijk, hoe snel drink je dat glas leeg? Zes stuks fruit eten kost zeker meer moeite dan zes stuks opdrinken. Wist je trouwens dat als je fruit pureert alle vezels verdwenen zijn. Je bent veel beter af als je gewoon twee stuks fruit per dag eet, kauwen is veel beter dan alles in een suikerrijke smoothie te stoppen. Tijdens het kauwen begint het verteringsproces in je lichaam.

Nog een leuk weetje: in sinaasappelsap of in een fruitsmoothie zitten net zoveel suikers als in een glas gewone cola! Wist je ook dat suiker in welke hoedanigheid dan ook in te grote hoeveelheden slecht is voor je gezondheid en gewicht. Fructose, fruitsuikers, honing, ahornsiroop, of hoe mooi en modern het ook wordt benoemd, het maakt echt niet uit in je lichaam doet het allemaal hetzelfde. Voordeel van suiker uit fruitsappen is dat het naast de suiker ook vitaminen levert. Dat dan weer wel.