Wat als het afvallen niet lukt

Het is natuurlijk hartstikke leuk als het afvallen cq goed voor jezelf zorgen van een leien dakje gaat. Soms lijkt het wel alsof je er haast geen moeite voor hoeft te doen, dat je zo in ‘the flow’ zit, dat het vanzelf gaat.

Maar wat nou als het niet zo gaat als je wil? Als je enorm je best doet en je geen resultaat ziet? Wat dan?

Hierbij wat tips om je weer op de rit te krijgen:

  1. Weeg alles af en noteer wat je eet
    Te vaak naar mijn zin (!) hoor ik dat cursisten waarbij het afvallen een beetje stagneert, niets noteren, niets afwegen en het ‘nu wel weten’ en de schuld ergens anders leggen. Neem van mij aan: vaak is het echt zo simpel als weer opnieuw alles afwegen en alles in de app noteren of opschrijven. Maar dan ook alles. Ook je zero points voedingsmiddelen.
    Als je dat niet doet, eet je ongemerkt toch meer dan je denkt: toch dat korstje brood dat overbleef op een bordje, dat kleine koekje bij de koffie (‘dat zijn de punten niet…’), dat stukje worst bij de slager, die knijp boter in de pan, dat extra plakje kaas. Je hebt kans dat die oude gewoontes er weer langzaam insluipen.
  2. Drink minder alcohol
    Ja, ik weet het. Ik maak mezelf hier absoluut niet populair mee. Maar echt, dat ene glaasje alcohol per dag kan grote boosdoener zijn. Of misschien neem je elke dag wel een glas frisdrank. Al die suikers, het helpt niet. Je hoeft de alcohol echt niet helemaal te laten staan, maar beperkt het tot 1 of 2 glazen per week. Is ook beter voor je gezondheid.
  3. Eet de juiste voedingsmiddelen en varieer
    Ik snap het: je blijft binnen je punten, prachtig! Maar heb je ook kritisch gekeken naar hoe je punten tot stand zijn gekomen? Eet je misschien teveel suiker? Teveel vet? Eet je extra vaak zero points voedingsmiddelen zodat je wat meer kunt snoepen? Eet je vaak ongebrande noten omdat dat gezond is? Al die gezonde zaden, pitten, etc in je sla of yoghurt, tel je die ook? Hoe vaak eet je tussendoortjes? Snack je de hele dag door? Eet je soms veel vette vis? 1x per week is voldoende. Ook al is het zero points, teveel is niet goed voor je. Nam je vroeger 125 gr. magere yoghurt en omdat het nu zero points is 300 gr.?
    Noteer alles en kijk eens goed naar hoe je dagmenu is ingedeeld. Kijk dus niet alleen naar de punten.
    Zit je in een eetsleur? Variatie is de sleutel tot succes. Ga op zoek naar leuke nieuwe recepten. Daag jezelf uit en doe eens iets anders. Zet je lichaam aan tot werken, dat oude riedeltje kent ie nu wel.
  4. Ontstress en slaap voldoende
    Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: stress en slaaptekort kunnen je afvalschema danig in de weg staan. Ook al heb je het druk met je gezin, je ouders, je werk, je vrienden (dus alles behalve jezelf) zorg ervoor dat jij ook nog ergens een plekje hebt. Lees een boek, loop een rondje (of twee), kijk een serie, ga in bad, do what makes you happy. Dat helpt. En als je niet goed kunt slapen, kijk waar het probleem ligt en probeer dat alleen of met hulp aan te pakken. Echt.
  5. Beweeg!
    Eigenlijk is afvallen en afgevallen blijven zonder voldoende te bewegen niet te doen. Tuurlijk, het is maar een bepaald percentage dat ervoor zorgt dat je afvalt, maar het hoort wel bij het proces. Door te bewegen krijg je meer energie, je voelt je beter en je voelt je gemotiveerder om door te gaan. En er gebeurt nog iets: doordat je afvalt, gaat je ruststofwisseling op een lager pitje draaien. Als je op gewicht bent en je hebt niet aan voldoende beweging gedaan, zal je ruststofwisseling niet of minder snel weer hersteld zijn. Dit zou kunnen leiden tot het befaamde jojo-effect. Dus hup: kom van die bank af! Doe iets: 30 minuten per dag.

En zo heb ik nog veel meer tips voor je. Vraag ernaar op de cursus of laat een bericht achter.

Succes!